Wednesday 27 April 2011

Urusan Selesai

MPPG hantar memo tahun lepas, Rumah atau kedai atau apa saja bentuk bangunan yang sudah di ubah suai di kawasan Pasir Gudang, di wajibkan untuk buka pelan. haha, tergelak saya sebenarnya. Rumah beli dah ler bank ambil berdouble-double dari harga asal, dengan cukai tanah, cukai rumah yang perlu di bayar lagi. hahaha gelak lagi...

Ni, dengan pelan rumah yang memangnya hak kita sendiri punnn nak kena catu ubahsuainya. Zaman sekarang memang wajib ada harta sendiri, Tapi bila berharta macam ni, masih lagi bukan di bawah kuasa tuan rumah. Undang-Undang???? hahahaaaaa undang-undang yang menyusahkan orang buat apa? Kalau dia bantu tengok-tengokkan dan jeling-jelingkan cara jual beli bank yang sangat mencekik darah takper. Kita jugak yang susah.

Dengan zaman sekarang ni, kalau keluarga ada 6, 7 8 orang, dengan rumah 3 bilik, manalah nak cukup, klau tuan rumah tak pandai-pandai adjust mana yang patut. kalau anak 8, 4 perempuan, 4 lelaki. ok juga. Satu bilik mak ayah, 1 bilik anak lelaki dan 1 bilik anak perempuan, amekkk macam ikan sardin dlm tu. Tapi kalau 1 lelaki, 7 perempuan? Tak merana?

Tu yang bila baca paper, kerajaan bukan tak tau, faktor suasana rumah tu sendiri buat bebudak stress takmo lepak kat rumah. Kalau dah ruang tamu sempit, bilik kecik. Mananya nak privasi? Hahh!! ni kang ada pulak yang cakap  apasal tak belajar tinggi-tinggi? Kalau kerja gaji besar kan senang nak beli rumah besar? Apasal masa nak beranak tak fikir? hahahaha sungguh sengal penyataan macam ni..

Semalam urusan saya selesai, ke Pejabat Tanah dan Galian, Ke Pejabat EPF dan urusan buat Kad Pengenalan anak yang sulung pun selesai. Alhamdulillah. Sebelum-sebelum ni kalau saya berurusan dengan orng kerajaan, hampir pukul 5:00 baru selesai, tapi sungguh saya tak sangka, sekarang mereka dah terlalu update cara pengurusannya, Setiap satu jabatan yang saya pergi, tak sampai pun setengah jam. Selesai!! Senyum ramah pun terpancar sekarang. Mungkin makcik-makcik tua yang bermasaalah rumahtangga sudah tak di benarkan untuk duduk di kaunter. Baguslah. Semua cantik-cantik belaka. Yang seusia dengan saya pun jelita dengan solekan ala kadar serta fesyen tudung yang tak senget-benget..

Fesyen mereka sekarang dah update. Saya suka!!! Borang saya tak lengkap pun nampak senyum mereka tak fake. Alhamdulillah.

So, balik semalam dalam pukul 2:00 petang, saya singgah sini . Giant Plentong. Makan.... lapoooooo sangat. Saya order Nasi goreng kampung, dan suami lak order Sup Tulang dan nasi putih. Saya makan dengan lahap, dari parking nak ke tempat makan ni saya rasa macam jalan atas angin. melayang jer..

No comments:

Post a Comment