Tuesday 3 May 2011

Daging Masak Kicap


 Punyalah saya rajin masak daging. Lecehkan... Sebenarnya idea tak lagi datang nak masak apa ni. Jadi saya sajer ler merebus daging ni itu pun dalam rice cooker hehehe.. Saya letak garam, rempah kari, ketumbar, garam, gula. Tunggu dia empuk. Dalam pada tu saya nak buat apa dengan daging tu, masih di tahap samar-samar lagi. Fikiran masih melayang. Macam nak buat kari, tapi hari tu saya baru lepas masak Sardin masak kari. Takut anak-anak dan suami muak pulak.

Saya pun blender lada buat persediaan jer kalau-kalau tetiba idea muncul. Punyalah payah jadi emak ni. Nak masak apa pun perlukan banyak masa nak fikir haha. Sebenarnya perut saya rasa kenyang, sebab tu idea lambat sikit. Kalau tengah lapar hmppphhh laju jer dia datang. Maklumlah nafsu kelaparan tu... haissyyy tak senonoh. Bukan apa, pagi tu saya buat Nasi Goreng pedas dengan lempeng serta sambal lada cili (lupalah nak ambil gambar.. tak apa lain kali eh) Tu yang makan tak hingat tu. Padahal, ni untuk makan malam ni, dia punya kenyang sampai ke maghrib ni.. hehe. Saya ni bukannya jenis makan banyak pun, tapi tu ler, badan ni macam gaya orang kuat makan.. Hairan saya.

Last-last dah habis saya ke hulu kehilir sambil tengok-tengok tv, saya pun tumis jer lada tu, daging tu saya campurkan dan saya letak kicap. Jadilah Daging masak kicap ni. Saya sebenarnya nak mengelak dari masak kicap ni. Bukan apa, kerap sangat masak kicap, tapi itu yang anak-anak suka. Ayah dia pun suka. Saya lagilah suka, sebab masak kicap ni, saya baling dari katil pun, dah boleh siap. Senang giler... hihi.. Besorkan malasss jerr saya ni kan... Sila.. sila jamu mata jerr..

No comments:

Post a Comment