Sunday 8 May 2011

Sambal Goreng Jawa



Malam tadi kami sekeluarga melepak kat Kipmart Masai (baru dan besar serta luassss sangattt) tapi sayang ATM hanya ada satu..Bank Rakyat jer... Adehhh.. Maka ada ler peristiwa yang menyakitkan hati berlaku. Konon-kononnya nak belanja barang dapur ler. masuk sahaja ke Kipmart, en suami arahkan (cehhhh cam CEO bunyinya) ambilkan duit di ATM. En Suami lak masukkan RM singgit dalam kerusi urut. pergghhh

Saya pun dengan terkedek-kedek pergi ler ke ATM, Allahhhh... jolok kad tak boleh masuk. macam ada tersekat ajer kat lubang masuk kad tu.

En Suami pulak datang "Kenapa"?
"Tak bolehlah bang"...
"Hmppp, kalau macam tu, makan jerlah. Malas pulak nak keluar balik. Leceh. Saya pulak, kalau saya tak rasa nak beli apa-apa, saya memang tak bawak beg tangan. Maka.... nak beli Pampers dan Susu si baby (2 tahun setengah dahhh) terpaksa ler beli kedai lain kang. Untuk barang basah rasanya lepaslah... hmppphhh 2 kali kerja daaaa...

Tu malam tadi punya cerita, Pagi ni (Ahad) untuk sarapan, saya masak Sambal Goreng Jawa, feberet anak-anak ni, Saya kalau masak lauk ni, lebih kurang satu kuali besar hanya untuk kami sekeluarga. Percaya tak? memang tu ler realitinya. Kalau saya masak sikit, harus bergaduh atas meja makan. sebab apa?

Sebab Sambal Goreng Jawa ni, anak-anak dari yang sulung, sehinggalah yang nombor tiga (umur 6 tahun) bawa seorang semangkuk meratah depan TV. Dannnn penyakit ni dah turun sikit-sikit pada yang umur 2 tahun setengah ni. ada ciri-ciri mengikut ni. Lauk ni dah ler saya guna hirisan lada cili, campur pulak dengan lada blender. Seram juga, nak bagi si kecik ni meratah. Tapi tak di bagi dia punya meraung mak aihhh.. Last-last dia punya kena gaulkan dengan nasi yang di warnakan pulak dengan kicap.. hehe

Okey bagi tu, saya buat Sambal Goreng Jawa, Lontong dan sambal Tumis. Sampai ler ke petang. Ahad, tak kemana-mana, Semuanya malas nak berjalan. Untung gak dapat anak-anak yang tak meroyan ajak berjalan hehe... Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment