Wednesday 8 June 2011

Seru... Yang tak sampai seru


 Pagi semalam, sambil saya menggosok baju untuk ke kerja pada pukul 6:50 pagi, saya menonton HBO Movie 411. Filem bertajuk Quarantine. Tetiba saya teringatlah saya ada baca kat Harian Metro, si Pengarah filem Seru ni Pierre Andre dia kata dia buat filem Seru ni ala-ala filem Quarantine ni ler.

Okeylah tak apa, sebab rakyat Malaysia memang hazab ler kalau nak keluar duit tengok wayang cerita melayu kan... tu yang sampai Pengarah zaman sekarang ceduk sikit mana yang perlu cara penghasilan Filem dari barat. Manalah tahu lepas ni boleh masuk majlis Filem malaysiakan... hmppp

Itu satu hal, Yang saya nak komen sangat ni, dari dulu hasil orang-orang kita maintain sama. Ada ajer adegan yang menyakitkan hati penonton. Ni kalau saya cakap banyak, ada yang kata "eleh cuba ko dalam situasi ketakutan tu, mesti ko jerit punya.." hihi.. Bukanlah tak boleh menjerit, tapi kalau asyik menjerit tak sudah. Unggas pun boring dik.

Saya tak berapa kenal pelakon-pelakon tu semua selain si Sharnaaz, tu pun sebab sekarang saya tengah follow kum..kumm the series. kalau tak harammm nak sebut nama pun kena surf hihi. Dalam kekalutan dan tahu si penjahat/ hantu atau apa pun ada di sekeliling, sepatutnya skrip "Jom balik, nak balik atau pun cepatlah" sepatutnya di lontar dalam keadaan bisik yang ala-ala menjerit. Bukannya menjerit nak balik!!, jom balik!! dengan sekuat hati. Nak dapat feel tapi feel yang memualkan penonton. Gilaa... lepas tu kalau orang kutuk filem Malaysia, orang yang berada di industri tahu pulak marah. Sayanglah, duit dah banyak keluar tapi hasil yang simple camni nan hadoo

Lagi satu saya sangat bosan dan rimas dengan adegan dua orang lelaki yang sibuk nak cari rakan perempuan dia yang entah kemana. Skrip lemah camtu pun boleh ada. Adegan yang tak ada arah tuju, setakat terjumpa hantu berdiri jer. Ke saja nak tunjukkan dua lelaki itu sangat bagus dalam mainan memek muka? Ke laut.. ke lauttt sungguh Pierre. Bila nak buat filem serius, jangan terlalu ambil mudah beberapa part. Bila cerita serius camni, semuanya kena ada logik sikit. Lainlah kalau buat filem berunsur komedi cam Hantu Kak Limah atau Ngangkung. Benda yang tak logik pun orang wat derkkk jerr.

Dan lagi satu.. berapa banyak lagi satu daaa... Filem ni bertajuk SERU. Tapi macam tak ada link plak tajuk dengan jalan cerita. Hampess!!! Nasib baiklah tengok kat Astro First huhu...

Last (lagi satu) beza Quarantine dengan Seru. Bagai aur dengan tebing. Gila punya jauh. Budak Quarantine pegang kamera takde ler memeningkan penonton. Seru? Jenuh saya hidu minyak kapak nak bagi kepala kurang sikit denyut sebab kamera fokus yang tak reti diam punya. Adehh

Dah.. Pierre, duduk rumah jer tulis skrip sambil layan drama Korea. Tak payah mengarah dah Ok!

No comments:

Post a Comment