Monday 17 October 2011

Facebook Melalaikan Saya

Satu hari saya belek-belek Harian Metro. Saya terpikat untuk terus membaca artikel tentang artis Tiz Zaqyah yang lebih kurang sama dengan tajuk Post saya kali ini. Dia kata Tweeter melalaikan hidup dia. Pada masa yang sama apa sahaja yang dia tuliskan kadang kala orang lain akan maksudkan lain dari apa yang dia ingin sampaikan. Lagi satu Tweeter membuatkan dia ketagih untuk update apa sahaja tentang apa yang dia lakukan seharian.

Selepas saya membaca, saya mencuba untuk merenung kembali diri saya. Yer!! saya taksub dan sudah mencapai ketagihan untuk ber FB. Saya tidaklah terlalu galak untuk menempel pelbagai aksi dan muka, tetapi saya ketagihan untuk menyampaikan isi hati melalui FB. Saya juga secara tiba-tiba merasa mungkin apa yang saya bebelkan di FB saya sebelum ini banyak mengguris perasaan kawan-kawan, kerana saya sebagai manusia menulis dari isi hati saya dengan tentang diri saya, jadi saya tak terfikir langsung apa yang saya tuliskan akan menjadi maksud yang lain bagi orang lain. Jadi saya terus bertekad untuk berhenti ber FB pada hari esoknya saya membaca kisah Tiz Zaqyah itu. Saya sudahpun deactivated akaun FB saya.

Sekarang!! saya menyesal kerana membuat keputusan itu. Bukan menyesal kerana deactivated tu, tetapi saya menyesal sebelum saya buat keputusan itu, saya lupa untuk mengucapkan selamat tinggal kepada kawan-kawan saya yang berada di akaun saya. Tak mengapalah. Saya anggap pertalian persahabatan ini akan terjalin walaupun saya sudah tiada lagi di FB anda semua wahai rakan.

Saya bersyukur, ALLAh tak melupakan saya walaupun saya tahu sebagai manusia saya sentiasa mengelat. Ya ALLAH.. Aku malu kepadamu, kerana kau sentiasa mendengarkan doaku, tetapi aku...hmpphh

No comments:

Post a Comment