Monday 25 April 2011

Akademi Fantasia 9

Saya bukan peminat tegar AF, Kalau tanya siapa juara AF sehingga ke-8? Bohong ler kalau cakap tak kenalkan. Dah tentu ler, Metro, online semua mesti cerita pasal AF kan. Ok, yang saya kenal, Mawi, Cina sorang tu sapa eh.. lupa lah, Stacy, Mila. Tu jer setakat yang saya ingat hehe. Yang lain lupa betul. Hah.. sorang lagi Shahir.. kan? betul kot...

Banyak-banyak pelajar (pelajar ker??) AF yang saya nampak bakatnya, adalah Stacy. Walaupun lagu dia menyenakkan perut kalau dengar, tapi muzik, suara serta aksi dia di atas pentas tu saya anggap dia sudah berjaya melawan arus bagi penyanyi yang baru nak bertatih. Setaraf dah dengan Ella. Silap-silap Ella tu berada di bawah Stacy? Kenapa? penyanyi melayu, standardler takkan ada yang kekal popularitinya macam artis hollywood. dengan kata lain makin tua, makin di kenang.Artis Malaysia tak macam tu, artis Malaysia akan di lupakan bila senja usia akan mendekat. Nampak kejamkan statement? memang ler, kenyataan tu kadang-kadang pahit.

Kalaulah ada yang menyangkal kata-kata saya ni, ok ler. Kalau di kenang pun wujudnya mereka, cara apa kita nak kenang mereka? Cara bagi award? bagi title datuk sana sini? Takkkk saya rasa itu semua tak sesuai. Saya rasa, bila mereka sudah tua, jadikan mereka se ekslusif boleh. Berikan bayaran mahal pada mereka. Kalau perlu peruntukkan untuk mereka sama macam hero dan heroin punya keistimewaan. Ituuu baru betul, kita kenang jasa mereka.

Ahh!! saya suka menyasar dari apa yang saya nak cakap.. uhhh. Ok, balik kepada AF. Setakat yang saya tonton AF ke -9, untuk satu konsert, konsert ke-4 kot hehe. Saya perhatikan, Aznil banyak berubah dari biasanya. Dia nampak terlalu yakin yang dirinya sangat di perlukan peminat untuk mengakhiri musim-musim AF. Saya tak nampak dia santai macam dulu-dulu sekarang ni. Nak kata over, Aznil memang over beb. Kalau dia tak over, kaku pentas. cuma ada sesuatu yang menampakkan yang dia yakin  dirinya terlalu disanjung peminat. saya berharap sangat, tolonglah menjadi biasa Aznil. Maknanya kena kurangkan rasa bangga di diri tu bro.

Tentang Juri pula, saya rasa ada yang tak kena dengan Ogy Ahmad Daud. Sebenarnya dari dulu lagi, saya perhatikan Kak Ogy ni layak bergelar tenaga pengajar sahaja. Bukan setakat Akademi AF, tapi, Akademi mana-manalah tentang lakonan. Sebab apa? tak taulah, sebab bila saya lihat setiap drama yang dia lakonkan, setiap itu saya malu nak menonton. Kenapa? entah susah nak cakap. Saya rasa dia ter "emo" bila melakonkan sesuatu watak. Terlalu mahu menunjukkan kesempuraan sehingga dia sendiri tak perasan yang lakonannya sangat berlebihan.

Orang kata cerita Azura, filem box officenya, sangat bagus. Tetapi, bila saya menonton, tak sampai setengan cerita tu, saya mula gelisah dengan Ogy. Saya rasa Arwah (Ibu Raja Ema) jauhhhh lebih baik lakonannya dari Ogy.

Hasil bebelan saya di atas, saya cuma nak menyatakan. Bila Ogy mengkritik, saya mual. Terlalu inginkan kesempurnaan pada orang lain, tetapi diri sendiri berada pada paras yang amat rendah kualitinya. Tidak pula dia sedar.

No comments:

Post a Comment