Monday 25 April 2011

Sambal kicap

Untuk menambah koleksi lauk pauk yang saya masak, saya nak letak jugak gambar sambal kicap ni. Sambal kicap ni, kalau pandai pelbagaikan memangg sedap.

Saya pernah makan sambal kicap yang sedaaaaappp rasanya, cuma entah kenapa, kemalasan yang melanda saya buat derkkkk ajer . Langsung tak tanya resepi. Mungkin kalau saya rajinkan diri berjalan di alam maya, mungkin jumpa kot resepi sambal kicap sedap. Tak bertemu jodoh lagi nampaknya.

Okey, saya macam rajin pulak nak letak resepi dia hehe

10 batang lada cili
5 ulas bawang putih (bawang putih sangaaatt bagus untuk kesihatan, jadi lebih-lebihkanlah yerr)
gula
serbuk perasa
garam secoeeeeettt jerr
1 biji lumai kasturi
kicap ler yg wajibnya.

Tumbuk lada, gula, garam, serbuk perasa dan bawang putih sehabis lumat. Masukkan kicap, manis atau masin (ikut suka) Bila kepekatan dia dah sedap di pandang mata, perahkan limau, asingkan biji dia (pahit loorr).. Godak sampai semuanya bersatu padu. Masuk dalam bekas, simpan dalam peti sejuk.

No comments:

Post a Comment