Monday 25 April 2011

Sotong Oriental

Anak saya yang lelaki ni dia punya nafsu makan pelik sikit. memilih pun iyer. Pening saya fikir, dia ni ikut belah sapa agaknya eh. Ayah dia, belasah jer apa yang ada. Mak dia pulak, seafood-seafood ni amat ler kurang minatnya. Masalahnya dia ni, kalau dia sukakan udang, Udanggggg manjang dia tanya. Kalau waktu dia sukakan sotong pulakk, sotonggggg ajer. Deria bau dia pun boleh tahan.

Kalau dia balik dari main (saya bagi kelonggaran dia boleh main dari pukul 6:00 petang hingga pukul 7:00 ptg, setiap hari) tu pun sebab dia habis sessi sekolah agama pukul 4.30 petang. Masuk ajer pintu rumah, hidung dia macam boleh tangkap kalau saya masak udang atau sotong. Yeh!! yehh!! mak masak sotong.. Adehh tak boleh nak berahsia langsung.

Kadang-kadang saya suka dengki dia, saya letak sayur ajer bawah tudung salji. Itu pun kalau masakan yang dia suka dah siap lebih awal ler, saya sorokkan hehehe... Saya suka tengok memek muka dia yang hancur luluh bila ada sayur ajer bawah tudung salji. Dialog dia mesti macam ni

"Alaaa lauk ni ajer" Dengan muka hancur sehancurnya.. "Mak tak masak apa-apa lagi ker?"

Saya pulak dengan muka lakonan yang paling handal " Takk... mak penat ler, takper.. makan jerlah apa yang ada" hehe

"Ameen malas makan, beli burger jer mak eh. Ameen lapar sangat ni"

Saya jawab lagi, Tak ada duit dalam beg mak, tengahari tadi mak makan kat luar, tak sempat nak ambek duit"

Dia jawab.." Mak ni!!!" dengan airmata.. hahahaa

Dan saya sangat suka bila masa makan, saya hidangkan lauk yang dia suka, mata dia membulat, sengih dia melebar, hidung dia pulak, konpem jadi serombong kapal. Dia tak cakap apa-apa, mungkin dia malu sebab dia menangis petang tadi hahahahaa...

dahh jom, ni sotong Oriental, saya ambil resepi di rumah hanamemories yang berada nunnn di jepun sana.. Silalahhhh. Lauk ni memang sedap, lain dari yang saya selalu masak sebelum ni. Ada rasa kari & tomyam. Tq cik hana

No comments:

Post a Comment