Sunday 24 April 2011

Tauhu Goreng Bercili

Stok untuk melicinkan peti sejuk ni biasanya bila anak-anak tengah tak ada mood nak makan nasi. En Hubby pula jenis tak kisah, yang penting ada rasa pedas. Tapi kesian pulak, perut en hubby sekarang pulak macam dah manja. Bila makan lauk pedas je, esok gerenti lawas manjang hehe.

Biasanya bila saya nak buat lauk macam ni, saya akan tanya anak-anak, malam ni nak makan nasi ke tak? Sebab apa? Sebab kadang-kadang sebelum pergi kerja saya masak untuk dia orang makan tengahari. Jadi bila balik sekolah pukul 6 biasanya kalau kena dengan nafsu anak-anak mereka akan ulang makan. Jadi malam kekenyangan. Tapi malam kalau saya masak masakan yang memenuhi citarasa mereka, mereka makan juga, cuma sikit jerlah. hehe

Bila saya dah survey, mereka kata ok, dah kenyang. Jadi saya pun masak ler masakan yang saya suka. Tapi lauk macamni, kena ler ada ikan kering atau ikan goreng. Tapi biasanya kalau saya makan dengan ayah dia, ikan kering ler jadi pilihan. Ok layanzzz..

Teringat masa dedolu saya ikut kawan balik ke kampung di Parit Sulong, Batu Pahat. Lauk ni ler salah satu lauk yang mereka hidangkan. Perghhh besttt

No comments:

Post a Comment