Sunday 24 April 2011

Telor Dadar

Kat rumah sangaaaaattt jarang buat telor dadar. Ini pun sebab nak habiskan stok telor free yang saya dapat dari pemberian mak. Majlis kahwin adik saya baru selesai Awal April lalu. Orang Felda, biasa ler bila buat kenduri kahwin, masing-masing tak payah nak berbelanja banyak barang dapur. Sebab apa? sebab adaaaa jer jiran-jiran yang sedekahkah barang. Contoh masa majlis adik saya, dekat 8 kampit beras, free-free jer jiran sedekah. Alhamdulillah.

Bawang besar dekat 3 kampit besar, Telur berpapan-papan, saya rasa mak saya sedekah balik kat jiran after majlis pun berpapan-papan gak. Belum lagi saya cik Limah (mak saya) kasi 2 papan. Minyak masak berbotol-botol. kerepek jangan cakap ler, Plastik besar yang untuk pemborong Kerepek punya tu dia dapat. isyyy isyyyy... Pengsannn!! Tak cukup dengan tu, Tong Gas untuk masak tu pun ada ler dekat 6 botol orang sumbangkan. Lagiii adaaaa lagiii... kuih-kuih untuk rewang pun ada yang sumbangkan. Gula jangan cakap ler ber paket-paket. Sampai saat saya menulis ni pun, saya tengok ada sebundle gula lagi tak habis-habis kat rumah tuh. hmppphhh.. semuanya rezeki Allah ni. Alhamdulillah..

Kadang-kadang saya tertanya-tanya, dengan keadaan zaman sekarang ni eh, ada lagi tak generasi sekarang atau akan datang bersemangat kekeluargaan dan tolong menolong meringankan beban jiran tetangga macam ni? kat Taman perumahan saya ni (contohnyaa) ada tak eh... Hisyyy mintak-mintak ada ler..

Saya rasa, saya nak mulakan ler, bila anak-anak saya dan jiran bila dah besar sok, saya nak menyumbang apa yang termampu dan sekurang-kurangnya kurang beban tuan rumah. kannn kannn

ni apa kes ni, nak tunjuk gambar telur dadar, merepek punya panjang ni... hahaa jom..jommm.. abaikan sambal belacan tu, saja nak buat leleh air hidung jer tu..

No comments:

Post a Comment