Wednesday 8 June 2011

Cara membuat tempe

Saya surf cam nak rak, terjumpalah dekat sini cara buat tempe . Jadi untuk koleksi dan memudahkan semua, saya translatekanlah yer ke Bahasa Melayu.


1 Kg Kacang Soya

2 gram ragi.
Sebenarnya kalau siapa yang pandai, ragi ni boleh di hasilkan dari daun tempe atau daun pisang tu sendiri. Ada caranya, saya lupa pulak. Tak apa nanti saya nak tanya lagi dengan anak saudara saya.



Cuci bersih-bersih kacang soya dan rendam selama 24 jam
perghhhh satu hari satu malam daaa...

Setelah di rendam selama 24 jam, Kacang soya akan kembang dan kulit dia akan terkupas sikit.




Jadi untuk proses ni, kita kena ler buang pulak kulit dia, ikut kebijaksanaan memasing.






Setelah dah pasti kulit semua dah di buang, masukkan dalam periuk dan rebus dengan air secukupnya selama lebih kurang 30 minit atau permukaan dia berbuih lerr.





Selepas dah pasti rebusan tu cukup waktunya, tapiskan dia dalam mangkuk atau nak lagi mudah dan cepat kering, taburkan dia atas tuala bersih (beli baru ler, jgn kedekut hehe) biar dia sejuk sekejap.


Agak-agak dah sejuk, takpun kalau kita tadah muka, takde proses penghasilan wap di muka, taburkan lebih kurang 2 gram ataupun 2 sudu besar ragi. Gelek sampai ragi tu rata semua.


Dah siap proses meratakan ragi, kita ambiller plastik, (plastik isi kerepek org kenduri kahwin boleh, plastik letak bekal sandwich gi office pun boleh) atau pun kalau yang terlebih rajin, ambil daun Pisang atau daun tempe. Bolehlah proses membungkus, sebiji cam gambar di sebelah. Yang guna daun tu, bungkus cantik-cantik macam tempe yang kita beli kat kedai ek.



Kalau yang pakai plastik putih isi kerepek orang kenduri kahwin, bolehlah hujung dia tu kita bakar pakai lilin. Kalau yang ada ketap (apa tah nama dia hehe) boleh ler pakai menda alah tu yer.. Ketap dia cecantik, sampai tak ada ruang udara boleh masuk.




Habis proses pembungkusan tu, lubangkan pulak plastik tu pakai lidi sate ker. Saya tak ada lidi sate, nasib baik dekat Muqaddam anak ada lidi sate hihi.. Pinjam jap. Cucukkan dia, kalau boleh, cucukkan yang kemas sket ler di sisi atas dan sisi bawah dia.




 Seperti dalam gambar ni, kata tuan punya blog, di pergi tanggalkan rak dalam peti sejuk dia (hihi, kreatif tol) Letak jer dalam gerobok (org johor ckp) ataupun almari ataupun Kitchen Kabinet (moden sket bunyik dia) Nak lagi bagus, balut dengan tuala, biar suhu dia panas sikit.
 Dudukkan dia diam-diam dalam kabinet tu selama 36 jam.


 Ni dah cukup 36 jam, belah cecantik. goreng dengan tepung cicah sambal kicap, atau wat sambal goreng jawa, ataupun wat sambal tempe kering ataupun ikut sesuka hati semua.

Jom, kita bisnes tempe!!

Terimakasih mbak keluargacemara yerr!!

No comments:

Post a Comment