Friday 6 May 2011

Nasi Ayam


Amboiii rajin pulak saya mewarnakan nasi ayam ni. Entah ler mana tah datangnya semangat memasak ni tetiba. Almaklumlah duduk rumah.. Cuti hari buruh, kami sekeluarga tak kemana-mana. Duduk rumah jer. Penat nak berjalan. Budak-budak pun macam tak kisah pulak, tak menyebut nak berjalan.

Ada juga hati nak meronda-ronda mana-manalah tahu kalau anak-anak bunyi, bosan ker apa. Tapi nampaknya semua sedap bermalas-malasan kat rumah. Cuaca pulak sejuk, kejap macam nak hujan, kejap mendung. Cantik arr. Kena pulak sekarang ni Astro ada Chanel Astro First.. hmmppp berwayang ler kita orang kat rumah.

Ok, citer plak pasal Nasi ayam ni, dengan tak ada daun salad, tak ada stok lada cili besar. Jadi dengan rajinnya saya merendam lada kering, dan ketang-ketung tumbuk pakai lesung batu. Buat sambal sos dia. Ayam pulak, saya tumbukkan halia, kunyit, bwg putih dan ketumbar... Perghhh rasa dia macam ayam penyet ada, cam ayam percik pun ada. Sedap..

Malas nak menggoreng lama, saya sumbat dalam oven, 40 minit. Keluar dari oven saya sreeengggg dlm kuali, biar ayam dia nampak gagah sikit. Nasi tu pulak, saya sajer gatal-gatal nak letak warna, Ingatkan nak letak hijau dan kuning, kuning takdelah pulak... Takperlah... Habisss sudaaaa...

No comments:

Post a Comment