Friday 10 June 2011

Dari Pasir Gudang ke Felda Sening

Hai!! Makin mudah, makin cepat dan makin meriah rasanya. Tak payah susah-susah macam dulu. Dulu-dulu, masa memula saya menjejakkan kaki ke kawasan Pasir Gudang, kalau tiba waktu nak balik ke Felda, sangat-sangat memakan masa.

Dulu masa bujang trang tang-tang saya menyewa di Taman Rinting, Masai. Tunggu bas krek kek..kekk (bas uzur benor) kadang-kadang dua jam sekali barulah bas muncul. Sampai ke kota pulak, nak kena tunggu teksi masuk ke felda pulak. Kurang-kurang pukul 6.30 petang barulah sampai ke rumah. Itupun kalau ada yang nak masuk ke felda, kalau takde. Terpaksa menunggu, naik kebas punggung. Kalau dah tengah malam pun takde jugak, maknanya terpaksalah saya cas satu teksi tu, terbanglah RM40.00. Takperlah.. menda dah lalu.

Saya ni pulak jenis malas nak merayau ke sana-sini kalaud ah sampai ke bandar Kota Tinggi. Mungkin saya sebab budak baik harhar.. perasan. Tapi memang betul, saya bukan seoarang yang suka berpeleseran. Walaupun saya ni orang Kota Tinggi, andai saya tersesat jalan, mesti saya akan jadi seorang yang blur sekejap di tengah-tengah bandar Kota yangkecik tu. Sebab tu saya rela duduk menunggu di "Stand Taxi" tu walaupun 4, 5 jam. Bayangkanlah dari pukul 1:00 petang, kadang-kadang sampai ke rumah di felda paling lewatpun pukul 8:00 malam. Macam nak balik Terengganu..

Budak-budak zaman sekarang ni bertuah betul, sejak E22 perkenalkan lebuhraya menghubungkan ke Desaru, pergh.. rasanya Setengah jam jer dah sampai dah. Cuma modal sikit lah, pergi balik mungkin RM16.00 kena cas. Tapi takperlah, niat nak bertemu Mak dan ayah masing-masing, mana tahu ALLAH gandakan rezeki tu kerana niat yang baikkan.

Jadi Bersyukurlah orang-orang muda sekarang, kemudahan sentiasa di hadapan mata, yang ada kenderaan tu, kerap-kerapkan  memeriahkan kesunyian Mak dan Ayah memasing. Kalau yang masih ada kedua-duanya, anda beruntung Ya Amat. Ziarahlah selalu selagi mereka masih ada.

Terima Kasih E22, saya pengguna setia anda lepas ni. Petang ni nak balik ke felda. Tunggu saya Mak!

No comments:

Post a Comment